reklamm
22 Kasım 2014 Cumartesi
Uçakların Uçma Prensibi ve Uçaklar Nasıl Uçar ?
Hepimiz uçakların nasıl uçtuğunu merak ederiz.Tonlarca yük nasıl havada kalıyor.Bu soruyu dünyanın en büyük uçağı olan airbus a380'i gördükten sonra daha çok merak ettim.Çünkü airbus a380 nin maksimum kalkış ağırlığı 590 ton gerçekten inanılmaz bir rakam.Ayrıca airbus a380 şu anda 550 yolcu taşıma kapasitesine sahip ileride ise 1000 yolcuya çıkartılması hedefleniyor.
Bu sorunun cevabı Bernoulli prensibinde yatıyor.Bernoulli prensibine göre sürtünmesiz bir akış boyunca,hızda gerçekleşen bir artışın aynı anda ya basınçta ya da akışkanın potansiyelin enerjisinde azalmaya neden olur. Buradaki akışkan havadır.Yani bir yüzeyin altından geçen hava üstünden geçen havadan daha hızlı ise alttaki basınç üstteki basınçtan daha büyük olur.Alttaki basıncın üsttekinden daha çok olması dengesizliğe yol açar prensibe göre bu durumda denge sağlamak için yüzey basıncın az olduğu yere doğru yani üste yükselir.
Bu prensibi denemek isterseniz Davinci Learning kanalında gördüğüm bir deneyi yapmanızı tavsiye ederim.
Deney için 5-10 cmlik bir kağıt parçası alın ve alt dudağınızın orada tutun sonra kağıda üfleyin böylece kağıdın havalandığını göreceksiniz.
Peki bu prensip uçaklarda nasıl uygulanır.Bunun için uçakların kanat yapılarına bakmamız gerekir.Uçak kanatlarına yan kesitinden bakarsak alt tarafının düz üst tarafının ise dışarı doğru olduğunu görürüz.Üstteki uzunluk alttakinden fazladır.Bunun neticesinde hava üst taraftan geçerken hızı yavaşlar.Alttakine göre hızı azalır ve yukarıda bahsettiğim gibi basınç farkı oluşur.Bu basınç farkını kapatmak için kanatlar yukarı hareket eder.Böylece uçağımız uçmuş olur.